zondag 1 november 2009

Het kasboek



Gisteren had ik mijn eenjarig jubileum als Zeeuws Bibje.
Niet dat ik daarvoor geen consuminderaar was hoor, maar 31 oktober 2008 was de start van het echte werk zullen we maar zeggen.
Ik begon met de makkelijke doelen, waar ik snel resultaat mee had.
Dat is dus ook gelukt, ik kreeg geld terug op de electra en gas en water(http://bibje.blogspot.com/2009/04/de-afrekening.html)
Kijk dat zijn leuke dingen. Ik betaalde er de schulden mee die ik had uitstaan. Het lijstje is korter geworden. Ik ben trots op wat ik al bereikt heb! Pluim voor mezelf.
Mijn spullen zijn grotendeels opgeruimd,verkocht,gedoneerd of domweg weggegooid(daar kon niemand meer iets mee) en ik ben mezelf nog bewuster geworden van hoeveel ik eigenlijk uitgaf aan eten enzo(http://bibje.blogspot.com/2009/07/bonbonnetjes-en-de-struisvogel.html)

So far so good,niet waar?????

Een paar dagen geleden ben ik een stap verder gegaan,
ik ben heel stoer naar de Bruna gegaan om een heus kasboek te kopen(0,99 cent)
Ik heb al ik weet niet hoeveel bonnetjes,want die vraag ik altijd,maar meer dan het vergelijken van de prijzen deed ik er nog niet echt mee. Ik weet nu dus ongeveer wel wie met wat het goedkoopste is.(als ze maar niet steeds de prijzen veranderden,ik wordt gek van die verhogingen en verlagingen die zo snel elkaar opvolgen)
Ik schreef ook ongeveer wel eens op wat ik in een week uitgaf in mijn agenda maar dat lukte toch niet zo goed en ik had mezelf zelfs een doel gesteld om niet meer dan 70 euro in de week uit geven.(http://bibje.blogspot.com/2009/08/de-eurohoeladiee.html)
Affin,op de een of andere manier werkte dat toch niet helemaal voor mij. Het was nog niet inzichtelijk genoeg.
Daarom ga ik het nu anders doen; ik geef mezelf geen beperkingen meer, ik ga alleen alles opschrijven! In mijn KASBOEK. Dat is koude douche genoeg!
Hoe ik dat weet?
De maand oktober staat inmiddels genoteerd. Een hele middag heb ik gesorteerd(ulgh) en genoteerd en uitgerekend. En dat waren alleen maar de bonnetjes,want de vaste lasten heb ik er maar niet in verwerkt....het was zo al schokkend genoeg.
3 !!!! bladzijden vol met boodschappenbonnetjes-prijzen van allerlei pluimage.
Ik wist niet dat ik zo vaak in de winkel vertoefde zeg.
En ik ontdekte nog meer.......ik ga soms wel drie keer op een dag naar de winkel, soms zelfs naar dezelfde winkel. Ik moest even in de ogen wrijven hoor,wat een verspilling van mijn tijd zeg. Ik had van alles kunnen doen , maar nee, ik doe boodschappen. Ik ben vast verslaafd, dat moet haast wel, waarom zou ik anders zo vaak gaan. Op het bonnetje stond echt niets onmisbaars hoor. Dat had best nog wel even kunnen wachten.
Ik ben helemaal ontgoocheld.
Wat ik dit jaar allemaal al niet over mezelf ontdekt heb, en dat allemaal ,omdat ik het tijd vond dat ik mijn geld niet meer over de balk zou smijten. Ware psychologie, ik kom achter heel wat verborgen en diep weggestopte patronen in mij.
IN MIJ!!! Die zo hard aan de NEI is en vindt dat ze het allemaal toch aardig voor elkaar heeft met al dat gewerk aan zichzelf. Die dus......
Echt, ook dit was weer een ware schok.
En wat nog erger is, het is ook nog eens een dure.
Ik ben welliswaar heel fanatiek gaan bezuinigen op kleding/schoenen/spulletjes voor in huis/en dergelijken, maar de post eten/drinken is nu niet bepaald consuminderwaardig. Dat ik zo goed uitkom dank ik dus aan het feit dat ik op al het andere zo fanatiek bezuinigd heb.
Dat kan best anders,
het moet anders.
En wel deze week al,bedacht ik mij toen ik over mijn kasboek gebogen zat twee dagen terug. Mijn koelkast en voorraadkast werd geïnventariseerd, het boodschappenlijstje geschreven en een doel gesteld.
De 70 euro heb ik in ere gehouden. Ik had het voornemen om de helft te spenderen, omdat ik nog genoeg eten en drinken in huis had. We zouden het makkelijk houden, van de hele week weet ik wat we gaan eten. Ik zou pas weer naar de winkel wanneer alles op is.
Het is nu zondag,
er is iets wat ik heel hard nodig heb,
en nu mag ik niet naar de winkel,
dit gaat zo niet werken,
wat moet ik nou?
Ik ben echt verslaafd,
wat doe ik nou met al mijn vrije tijd?
PFFFFFFFF
Ik mag nog 11 euro uitgeven tot ik op de helft ben....................

~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten