maandag 13 april 2009

Paasdiner

Het begon al met het verstoppen van de eitjes,
"ga jij er dan vroeg uit en als het mooi weer is dan kunnen ze ook buiten en oooo ik heb er zo'n zin in,jij ook he broer,dat is toch zo leuk,ik ben zo benieuwd waar ze liggen,wij blijven wel even in bed dan hoor dan kun jij ze verstoppen he mamma....."
Ze was er zenuwachtig van,paaseitjes zoeken......gewoon thuis...
Haar broer had ze ook helemaal gek gemaakt,dus die had er zowaar ook ongeveer zin in.Totdat het zover was en hij ze niet kon vinden en af haakte....toen had ik ze volgens hem te moelijk verstopt en volgens zus te makkelijk en moest ik nog een keer.......PFFFFFFF

Pasen,
rare dagen,vrij dat in iedergeval.
Kinderen thuis,vakantie gevoel,en twee zondagen.
Nu is tegenwoordig dat niet meer zo erg hoor,de supers blijven gewoon open en de koopzondag heeft al jaren geleden zijn her-intrede gedaan.In onze stad was dat een eeuw geleden nml ook heel gewoon.Toen was hier nog een grote joodse gemeenschap die op shabath(zaterdag)
en niet op zondag zijn rustdag hield.Daar is dus niks nieuws aan,en ik vind het eigenlijk wel prettig ook,daar ik geen kerkganger ben en niks heb met zondagse rust.Rust neem ik wanneer ik rust nodig heb,en dat is tegenwoordig op elke dag zo'n beetje.
Maar goed,Pasen dus.....
vertelde ik nog heel stoer dat ik met Kerst niks deed aan opgeprikt dineren,was ik gisteren toch zomaar met dochterlief in de keuken bezig.Nee niet zomaar voor het ontbijtje of de paasbrunch,nee voor een heus PAAS DINER!!!!!!!
Van mijn stoel gevallen?Nou....nee hoor,van mijn geloof gevallen dan????Neuh....mijn dochter had in ene een lust naar koken,
zoiets was het geloof ik.

Had ze de dag ervoor nog ready steady cook gekeken bij oma wou ze nu een zoveel gangen menuutje samenstellen,met een voorgerechtje en een hoofdgerecht en een knap toetje,want oma had alleen soep met balletjes en een stukje vlees(en zij is sinds een tijdje vegetarisch,jawel!)
Kook boek er dus bij,en zoeken maar.
Nu troffen wij de koelkast de dag ervoor in een plasje water aan,hij is niet meer ... Het kwam dus goed uit dat zij wou koken,konden mooi alle restjes verwerkt worden.
Eens even kijken...wat hadden we in de voorraad...bleekselderij,wortels,uien,knoflook,bosuitjes,zure room,restje melk,geitjeskaas,courgette,geitjeskaas pesto(home-made),
rozijnen,citroenen,appels en wat vage dingen waar we nu niks mee konden.Ja dat was wel een beetje karig.Alhoewel,bij de tv kunnen ze het toch ook?
Ze heeft het echte kookboek van de huishoudschool erbij gepakt,daar staat een boel in.En ja hoor,het eerste gerecht(hoe kan het ook anders)was natuurlijk zo gevonden.Wortel/bleekselderij/rozijnensalade,met een dressing van zure room en citroensap en kruidjes en honing.Ja dat hadden we in huis! Er moest natuurlijk ook een vegetarisch soepje komen,voor mijn dochter maar ook voor mij,want de soep met ballen die mag ik niet,dan zwel ik op.....
Dat werd een courgette soepje,met de geitjeskaaspesto erdoorheen...mjammie,een vertrouwd recept hier thuis.Ja en dan er wat bij,uh,aardappeltjes?(neeheee bah....)aardappelsalade dan? :-)
Ja dat leek haar wel lekker,
aardappels gekookt,ook al de laatsen,en gedompeld in hetzelfde sausje als de wortel/bleekselderij/rozijnensalade.Toen werd het tijd voor het toetje,wat hadden we in huis....ze zocht allerlei toetjes uit waar je maizena voor nodig hebt...ja en dat had ik niet.Rijst dan?jawel....ze wou meteen heel voortvarend een rijstrand met abrikozen maken...maar ja,de rand hadden we niet en de abrikozen ook al niet,dus rijstpuddingkjes werd het alternatief.Met rozijntjes en citroensap en honing .Wij koken en koken....mijn dochter roeren en roeren....zegt ze inene"koken is best saai"

?????????
Net zei ze nog dat ze koken zo leuk vond,helemaal haar ding,ze had er zo'n zin in,en nu dit.
"Jij doet al het leuke werk" kwam er achteraan....
ik stond net de courgettes te snijden.

Of ze dan gember-koekjes mocht maken?
(ze had net gember in de uien-pot ontdekt,lekkere verse gember....)

En zo kwam het dat zij koekjes ging bakken,dat was tenminste leuk,gember snijden en deegmaken en dan rollen en op de plaat gooien(ze plakten nogal) en toen in de oven........
Zoonlief had er helemaal niks mee,met dat koken van ons,die was druk bezig achter de comp.Hij ging gewoon aan de soep met ballen en het stukje vlees bij oma!Sterker nog,hij verheugde zich daar al een tijdje op,sinds hij de dag ervoor boven de pan had staan snuiven..."oe lekker oma".
Maar de gemberkoekjes,die wou hij wel meteen proeven,
ze waren heeeeel goed gelukt!

Affijn,
ik heb een uurtje of twee staan koken,in mijn pijama notabene,want ik was nog amper uit bed toen mijn dochter er al over begon, daarna alles ingepakt,en toen heb ik me in allerijl aangekleed.Nee niet op mijn Paasbest dit keer.
Ook dochterlief koos een vreselijke combinatie ,niet bepaald Paaswaardig maar de rok was lang,dat dan weer wel.
Bij oma is het hele maal gegeten,door mij vooral,want oma houdt niet van rauw en wou zelfs niet even proeven,broer lust geen wortels enzo,en zelf vond ze de salade van wortels ook niet zo super.De aardappeltjes vond ze wel lekker,het toetje viel wat tegen,die was te droog,maar oke,ik heb wel mijn best gedaan.Ik vond de salade heel lekker en de aardappeltjes ook,het toetje was warm lekkerder dan koud, en de koekjes,tja die waren zo lekker,die zijn op!
En vandaag?
Vandaag gaan we gewoon aan de hollandse pot!
~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten