woensdag 18 februari 2009

Bibje leert klussen......nou ja...bijna dan.....

Jawel,daar zit ik dan,naast mijn kacheltje achter de pc,het werd een beetje te warm in bed,met twee kinders en twee kruiken...ze waren niet lekker.
En een kapotte cv,holadiejee...
Ik weet niet wat dat toch is hoor met die cv en ik.Al zolang ik hier woon is dat lel met de regelmaat van de klok te barsten.In de 4 jaar dat ik in dit huis woon is de hele ketel al meerder keren opnieuw opgebouwd kun je wel zeggen,alles is vervangen en het heeft me veel gas gekost,want steeds was er iets stuk en dan ging dat ding stoken zonder dat het warm werd in huis.Nu heeft hij alweer de geest gegeven,dat gebeurd trouwens elke winter wel een paar keer en dan zit ik in de kou.Nu ben ik daar deze winter op voorbereid hoor, ik heb een oliekacheltje.Komt dat even goed uit.Dus in de huiskamer is het ouderwets warm,de rest van het huis is steenkoud....net als vroeger eigenlijk......
Minder is dat ook de warmwatervoorziening het niet doet,
dat was wel even afzien gisteravond en dan vooral voor de kinderen.Ik ben al gehard door mijn barre jeugd in "geen cv land" zullen we maar zeggen;-)
Keteltjes water gekookt voor de kruiken,die in ene veel te heet waren,en voor de afwas en dus ook voor het wassen en tandenpoetsen.Eigenlijk best wel gezellig zo,een beetje kleumend voor de wasbak.En zuinig,want het water zat in een kom,meer hadden we niet nodig.
Eigenlijk zou ik dit vaker moeten doen,
even de boel unpluggen,
eventjes op de "campermode".
Wel zo avontuurlijk,en reken maar dat ze deze wijze lessen nooit meer gaan vergeten,al was het alleen maar omdat ze het zo koud hadden en dus in een dekentje naar boven hobbelden.Zag er zo aandoenlijk uit.Dat deden wij vroeger ook wel eens...ja...
Ik zie me nog zo liggen op de bank,met choci en een boekje onder een dekentje....gezellig.......en als ik thuis kwam van school even met de billen op de kachel Dat mocht eigenlijk niet,want de gasleiding ging zo los zitten,maar ja het was zo lekker warm en ik zooooo koud!Niet op de kachel!!!!!!!!....Hoe vaak ik dat te horen heb gekregen.....
En hoe vaak mijn broertje zijn geitewollensokken wel niet schroeide aan de glaasjes.Mijn moeder werd er wanhopig van en kreeg de glaasjes op een gegeven moment niet meer schoon.In de vroege morgen slopen we altijd naar beneden en gingen we voor de kachel ons ontbijtje doen.Zooo gezellig.We slurpten onze chocimel met suiker er voor op(en knoeiden nog meer op het tapijt),aten er onze broodjes met hagelslag en speelden er uren voordat onze ouders wakker werden.Ja die kachel,die heeft historie geschreven.
Maar goed,die kachel is niet meer.....de cv deed in '85 zijn intrede bij ons thuis.En ik heb nog nooit in een eigen huis gewoond waar geen cv in zat.Gekke is dat ik na de intrede van de cv in ene nog meer last kreeg van mijn longen,het werd chronisch en de allergieën ernstiger.

Eigenlijk wil ik gewoon weer een kachel,een echte,weet je wel.Zo eentje waar je lekker bij kan gaan zitten en dan naar de vlammetjes kijken,maar eigenlijk ook eentje die dan wel energiezuinig is.Een tegel- of leem- kachel dus.Zo'n mooie,met van die witte met blauwe tegeltjes,en een oventje erin en die stralingswarmte afgeeft.En dan wil ik in de keuken een kookkachel,en boven een warmte muur of tegelkachel........maar ja,dit huis .....
Hij kan dat volgens mij nooit dragen,dan stort de hele boel in,vrees ik, met die houten vloeren.Lijkt me niet zo'n geweldig idee...nee....
Dan moet ik toch eerst maar die lowtech zonnewarmte collector maken.Dat is wel te realiseren zonder dat de vloer instort.
Wordt tijd voor een kluscursus dus,
Bibje leert klussen.
Nu nog een "klusmeester" vinden die mij dat leert.(voor niks en nakkes natuurlijk!ons ben zunig)En anders wordt het toch uit een boekje.Wie weet hoe handig ik nog word,en hoe energieneutraal mijn woning straks is.Ja ik ben goed bezig...al zeg ik het zelf!
Maar eerst ga ik de cv monteur bellen,want ik heb zin in een lekkere lange warme douche!(minstens 10 minuten ,met watersparende douchekop!!!!)

~



de tegelkachel;
http://www.stoffelhoevetegelkachels.nl/
de leemkachel
http://www.duquai.fr/index.html
de zonnewarmtecollector;
http://www.motherearthnews.com/Renewable-Energy/2006-02-01/Do-It-Yourself-Solar-Heat-Collectors.aspx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten