maandag 17 november 2008

~Geen cent teveel hoor~



Ik zie die reclame nog zo voor me,van dat Zeeuwse meisje, met die grote witte kap met ijzers ernaast. Ze stond in vol ornaat bij het hek als ik het goed heb. Daar prijsde ze de margarine aan.
"Ons ben zunig"
Ook de smaak was zunig, dat vond ik toen en dat vind ik nog steeds.
"Margarine is net karrevet" zou mijn opoe gezegd hebben.
Zij gebruikte altijd roomboter!
En zij ging naar de 'Albert Hein'.
Op zaterdag was er steevast taart bij de koffie nadat de boodschappen gehaald waren. Meestal zo'n bittere avocadoster......ik vermeed dat gele stuk, BRRRR ik krijg nog die vieze smaak in mijn mond als ik er maar aan denk.
De AH dus,Appie Hein....zo noemde zij haar winkel.
Dan liep ze met haar boodschappentasje naar de marsdiep en kocht haar eten.
Wij niet.
Wij gingen naar de Edah, en andere goedkope winkels en de markt...toen nog was je gulden daar een daalder waard. Inmiddels boeren de marktkooplui goed van onze euro die nauwelijks een gulden meer waard is. Nou ja, de markt is allang niet meer wat ie was, het plein wordt allang niet meer gevuld, te duur waarschijnlijk.
De Edah dus. Die was vreselijk,een winkel vol dozen, zo'n armetierig gezicht. Geen verse waren, die haalden we van de markt of bij Lakeman.
Eigenlijk schaamde ik me wel om daar de boodschappen te moeten doen. Dat was een winkel voor armoedzaaiers(en vrekken,maar dat was toen nog niet zo'n deugd)
Zo werd je door je winkelbezoek gestigmatiseerd zo in de jaren 80.
Zeeuws meisje kon je daar niet kopen,dat snapt u wel. Wel een of ander wazig en vooral goedkoop merk, het was net zo goed. En daar was ik het dan wel weer roerend mee eens.
Ik had liever ROOMBOTER.
Net als opoe,die alles met roomboter maakte, ze deed niet voor minder!
"ik heb mijn hele leven op de kleintjes gelet,en nu mag ik van mezelf roombutter kien"(ze kwam van Wieringen,vandaar de butter en kien...boter en kind)
Mijn roomboter dagen moesten dus nog even op zich laten wachten, dat bleek wel weer.
Behalve dan als ik bij haar was.....ontbijtkoek met een dikke laag ROOMBOTER.....het water loopt me nu alweer in de mond...zooo lekker......maar ja, wij hadden thuis niet veel te besteden, dus het moest goedkoop. We aten er heel goed van hoor, van die Edah,we kwamen niets tekort!
Maar roomboter was voor de feestdagen!!!!
Net als chips en frisdranken trouwens.  Al deze dingen aten we dus wel bij opoe, onder het genot van chocimel,die warm was in de winter en koud in de zomer(maar niet te koud,want dat was niet goed voor de maag)
Ik zie me nog zitten in de stoel, mijn benen waren zo kort dat ze net over het randje piepte van de zitting. Leesmap op de schoot en een bakje chips erbij....die platte vierkante chippies waren mijn favoriet. Ze bestaan al niet eens meer, net als de echte wokkels, die waren een stuk minder sompig dan nu. En het waren er twee in elkaar gedraaid, die haalde je dan eerst uitelkaar en dan at je ze op..........zo ging dat toen......
Dit alles kocht opoe dus bij de AH.


Veel te duur vind ik de AH.
"De AH let nog steeds op de kleintjes"
Dat hoor je die lollige man dan op tv zeggen,
JAJA
vergeleken met de Deka is de eco roomboter er 20 cent duurder,
de kaas is zelfs 40 cent duurder voor hetzelfde pakje,
de honing 1,27 duurder en dat is maar eigen merk,
zelfs de spaggetiesaus is maar liefst 60 cent duurder een gezinspak. En dat was ook nog een gereduceerde prijs...blijvend goedkoop.
Welke kleintjes bedoelt u?
OOOOOOOO ik snap het al.....Vele kleintjes duurder maken een heeeele grote winst!
Die kleintjes dus.
Ik let ook op de kleintjes tegenwoordig.
Mij maakt een winkel vol dozen lekker helemaal niks meer uit. Er is zelfs vers-waren te koop, hoewel die dan soms wel weer duurder is dan in de gewone super(neem nu die wortelen van vorige week,die was zelfs nog duurder dan die van de AH)
Het blijft dus wel opletten geblazen.
Ik heb sinds kort ook nog wat anders ontdekt waar ik op kan bezuinigen. Of eigenlijk,wat ik niet meer achteloos aan de winkels geef. Namelijk mijn centen,je weet wel, die de mensen niet meer mogen gebruiken als zijnde een wettig betaalmiddel omdat de winkel de prijzen afrond.
Deze centen pik ik terug, met een beetje meer.
Moet ik -,62 betalen betaal ik contant,kassa,twee cent gewonnen. (dat is dus wel een stuiver in de oude tijd weet je wel,en dat gaf je toen ook niet weg)
Moet ik -,58 betalen,dan pin ik, en betaal ik nooit teveel!
Al deze beetjes maken mij rijker, ook al gaan deze niet zo snel, de winkel heeft geen recht op mijn centen, zij verdienen miljoenen aan de "ach het zijn maar centen".
Wil ik het nu helemaal lonend maken moet ik natuurlijk wel vaak gaan winkelen, vele beetjes maken een groter beetje,weet u nog?
Zo loop ik dus alle acties af en betaal al naar gelang met de pin of contant. Pik ik mooi de centen terug, na al die jaren teveel betaald te hebben. Het is even opletten bij de kassa,dat wel.


~ Ik betaal mooi nooit meer een cent teveel hoor!!!!!!~
~

1 opmerking:

  1. Ha ha ha, is dát lachen! Ga er eens over denken of ik dat ook ga doen, want je hebt natuurlijk helemaal gelijk!

    Groeten,
    Jeanette (van Vol leven)

    BeantwoordenVerwijderen