zondag 9 november 2008

~dief van mijn eigen portomonee~



Zaterdag is boodschappendag,
dat is al jaren zo en dat zal nog wel even zo blijven denk ik.
Eigenlijk is zaterdag helemaal niet zo'n handige boodschappendag,
want reuze druk,geen plekje te vinden voor de auto en ook nog eens veel uitverkocht als je wat later komt op de dag.
En bij de Lidl is dat al na 12 uur....
dan is het brood nagenoeg verdwenen,wat on populair brood ligt dan nog te wachten op deze of gene die echt niets meer heeft en dus tegen heug en meug dat brood meeneemt.Of groenten die niet zo supervaak gegeten worden en dus overblijven.Nee dan moet je gewoon vroeg komen,dan ligt een deel van de stad nog te slapen of wordt net wakker(hebben hard gewerkt ,weetjewel, dus willen nu genieten van het vrije weekend) of staat op het voetbalveld.
Ik ben echter niet zo'n vroege vogel meer,heb wat opstartproblemen zullen we maar zeggen.Dat is in de loop der jaren zo gegroeid.De dagen dat ik voor dag en dauw opstond en om 9 uur fris en vrolijk in de winkel stond zijn wel voorbij hoor.
Dus gisteren werd het ook weer laat.
Zo laat dat ik me moest gaan afvragen welke winkel nu slim was om heen te gaan.
Ik moest wel nog iets hebben wat ik alleen in de dure winkel kon krijgen.
Dus de AH moest zowiezo aangedaan worden.
"wat gaan we doen?"vroeg mijn moeder.
" Ik moet zowiezo naar de AH "zei ik een beetje weifelend,want had ik dat nou echt nodig?(sojamelk zonder rotzooi en alleen daar te verkrijgen)Ik had al een hele week zonder gedaan en dat was toch ook prima gelukt.Maar ja,het is weekend en ik wil nu lekkere thee,dus ja we moeten erheen.
Nu had ik in de loop van de week al wat boodschappen gedaan dus echt veel had ik niet nodig,eigenlijk ging het alleen om wat klein spul.Naar de AH dus,zij wou ook wel weer eens luxe winkelen.
Zo gezegd zo gedaan.
En toen stonden we daar,het is daar altijd goed toefen,en de schappen blijven daar ook gewoon gevuld.Daar mag je wel wat voor over hebben natuurlijk,dat vindt de AH en dat vinden wij (soms ) ook.Dus liep ik naar de kaas en pakte een pakje,en ontdekte met een schok dat deze kaas hier wel 30 cent duurder was dan bij de Vomar(ook een dure winkel)en zelfs 40 cent duurder dan de Deka.Dat pakje ging dus terug in de schap....maar even twee dagen geen kaas dan.Maandag haal ik wel die goedkopere maar precies dezelfde kaas bij de Deka.Vervolgens naar de honig,die was al 4 dagen op en ik snakte naar wat zoets wat geen suiker was,want suiker vind ik niet zo lekker.Eigen merk crème honing,600 gram,2,99.Nou dacht ik,dat is een mooie prijs.Hup in het karretje.Twee sojamelkjes,samen een liter,1,98.
.....Slik........
Zou de Vomar die niet hebben?
Vroeger hadden ze die wel altijd,maar hun collectie zonnatura is uitgedund.Ik beloof mezelf maandag een kijkje te gaan nemen.
Ik heb nog wat lekkers meegenomen.dat is een traktatie die ik soms van mezelf mag.De prijs is schokkend hoog dus die vermeld ik maar niet.1 keer in de maand mag dat van mij en nu was het zover,ik heb er ook erg van genoten.En vla,eco vla....die is ook duur maar goedkoper dan de smaakjesvla van campina enzo.
Dus dat was geen erg slechte koop.
De rest haal ik na het weekend.
Eenmaal thuis bekeek ik de boodschappen en het bonnetje nog eens en bedacht me dat je echt goed op moet letten.Van de week nog bij de Lidl ,notabene,betaalde ik voor de eco wortelen 40 eurocent meer dan bij de Deka en zelf nog 10 cent meer dan bij de AH.De prijs hing niet op het bord,en goed van vertrouwen als ik was ging ik ervan uit dat ze goedkoper zouden zijn dan bij de Deka,en al helemaal goedkoper dan de AH.
Ik kwam mooi bedrogen uit zeg!
Die haal ik daar dus nooit meer.
Veer-tig cent weet je wel,dat is een hele boel hoor,dat is acht-en-tachtig gewone centen.Ik reken nog in guldens namelijk,zo weet je meteen wanneer je bedonderd wordt.Dat is heel vaak dus!!!!!Toen haalde ik het niet in mijn hoofd om een product te kopen wat 88 cent duurder was,

DOE NORMAAL ZEG!

Nu halen we onze schouders op bij een paar dubbeltjes.
Eenmaal thuis bekeek ik de bon nog eens bij het inruimen van de kast.De honing die zo goedkoop leek was dus mooi duurder dan die van de Deka,want ook al zat de Deka in potjes van 450 gram,hij was maar 1,29 .Even tellen;twee keer 450=900 gram voor 2,58.Dan heb je 300 gram meer voor 41 cent goedkoper.....even doorrekenen.Die van de Deka is dus 1,72 per 600 gram.Dat is dus 1,27 goedkoper...........
kwam ik deze week al 1,67 duurder uit,
ZOMAAR
zonder dat ik nu echt uit de band sprong.
En dan hebben we het nog maar over 2 artikelen.
Ik wist dat er verschillen waren,ik wist dat de ene winkel duur is en de andere wat goedkoper,maar zoveel verschil?
Nee ik lette er gewoon niet echt op......
Heb ik dus heel wat keren vele euro's teveel betaald omdat de winkel zo gezellig is,of dat ik dacht dat het er zo goedkoop was.
Inmiddels heb ik een boodschappenlijstje,niet voor het halen van de boodschappen,daar heb ik andere lijstjes voor,maar voor het noteren van de prijzen.Ik ga graag een blokje om voor mijn boodschappen,want het scheelt geen dubbeltjes meer maar hele euro's.En van die hele euro's kan ik vele leuke dingen doen en dat laat ik me niet ontnemen door het mooie plaatje(AH) of zelfs door het mooie praatje(Lidl).
Het is net als wat mijn vader altijd al zei;
je bent gek als je het niet doet!!!!!!!!!!


~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten